Tips bij het trainen voor je eerste marathon

Tips bij het trainen voor je eerste marathon

Een marathon lopen staat bij veel mensen op hun wensenlijstje. Toch weten veel mensen niet hoe zij hiervoor moeten trainen en wat ze ervoor nodig hebben om te slagen. Het is natuurlijk ook moeilijk in te schatten hoe je je goed voorbereid als je geen professionele hulp hebt. Vandaar dat wij in dit artikel een aantal tips geven over hoe je je goed voorbereid voor een marathon.

Kijk goed naar je doel

Wanneer je een marathon wilt gaan lopen moet je weken lang trainen. Dit wordt door veel mensen onderschat. Weet dus vooraf goed waaraan je begint, er zijn meerdere mensen halverwege de voorbereiding gestopt omdat het niet te combineren is. Kijk bijvoorbeeld naar het combineren met je werk, gezin en sociale leven. Je kan uit gaan van minimaal 4 a 5 trainingen per week met duurlopen tot wel 3 uur. Dit is niet niks en na deze loop zal je waarschijnlijk helemaal kapot zijn. Het is aan te raden voor je discipline en motivatie om een hardloop trainingsschema op te stellen.

Kies een marathon waarvan je denkt dat ie bij jou past

Iedereen vindt andere omstandigheden fijn om in te lopen. De één loopt liever met zachte ondergrond en de ander loopt liever op steen, de één houdt van stilte en de ander wordt liever aangemoedigd. Er zijn ontzettend veel verschillende marathons en dus is er hoe dan ook een marathon te vinden die goed bij je past. Maak een lijstje met prioriteiten die hebt en kies aan de hand van dat lijstje de marathon die jij graag wilt gaan lopen.

Vertel de mensen in je omgeving over je voornemen om een marathon te gaan lopen

Wanneer je de mensen om je heen vertelt over jouw voornemen om een marathon te gaan lopen zal je waarschijnlijk veel respect krijgen. Respect en wie weet ook tips of verhalen van mensen die ook ooit een marathon gelopen hebben. Dit respect en de aandacht zal jou ook motiveren om vol te houden. Stel je krijgt het halverwege de voorbereiding lastig, dan kunnen zij je wellicht weer motiveren om door te gaan. Mocht je door wat voor reden dan ook toch de marathon niet gaan lopen, dan begrijpen zij beter de teleurstelling omdat ze weten wat je er allemaal aan gedaan hebt.

Hou een streng voedingsschema aan

Voeding is erg belangrijk om fit te worden. Let dus gedurende de hele voorbereiding goed op wat je eet. Een andere handige tip is om bijvoorbeeld eiwitshakes te drinken. Door sportvoeding tot je te nemen kan je lichaam beter herstellen van de zware training en ben je de volgende dag weer topfit. Kijk bijvoorbeeld op MuscleConcepts.nl, zij hebben een groot aanbod aan sportvoeding etc.

Kies het juiste schoeisel ver van tevoren

Het is verstandig om ver van tevoren het schoeisel te kiezen waar jij de marathon op gaat lopen. Denk dus niet jezelf te verwennen door een paar dagen voor de marathon nieuwe loopschoenen te kopen. Je voeten moeten wennen aan de schoenen die je draagt. Je kan natuurlijk voor de zekerheid wel twee paar van dezelfde schoenen meenemen voor het geval dat er één paar kapot gaat.

Vergeet vooral niet te genieten

 Probeer, ook al is het soms lastig, vooral te genieten van waar je mee bezig bent. Hoe zwaar de training ook is, probeer te genieten van de omgeving of andere kleine dingen. Een marathon lopen is een prachtige ervaring en dit moet je volledig in je opnemen. Veel succes met het lopen van de marathon, je kan het!